Silmarillion

Boganmeldelse: Silmarillion
Forfatter: J.R.R. Tolkien
Udgivelsesår: 1977, oversat til dansk i 1978
Overordnet vurdering: 7,5/10
Tagline: World-building Masterclass
Bogen er opdelt i flere afdelinger.
I Ainulindalé får vi beskrevet skabelsen af verden.
I Valaquenta får vi en beskrivelse af alle Valarne.
I Quenta Silmarillion får vi alle historierne, der hænger sammen med Silmarillernes skæbne, som har påvirkning på hele Verden.
I Akallabeth hører vi om Numenors storhedstid og fald
I Om de mægtige ringe og den tredje tidsalder får vi, ja, you guessed it, historien om de mægtige ringe og den tredje tidsalder.
Resumé:
Eru
Iluvatar skaber Ëa, Verden, Valarne (guderne) og Maiarne (demi-guder),
der former verden gennem sang. Melkor, en af de største Valar, gør oprør
mod overmagten, og bekriger først Valarne og senere Alferne, De
Førstfødte, der bor i Verden. Han bliver smidt i fængsel i det nordlige
Midgård, en god slat af Alferne (elvere) kommer til Valinor (gæt hvem
der bor dér), og hygger sig mægtigt i lyset af to store træer. Her laver
Fëanor de store Silmariller (roll credits!), de smukkeste ædelstene
ever, og de indeholder lyset af de to træer. Melkor bryder fri af sit
fængsel, tager til Valinor og får hjælp af en stor edderkop til at dræbe
træerne, så alt lys går ud. På vej tilbage til Midgård hapser han
Silmarillerne, og det bliver Fëanor og en hel bunke Alfer pænt sure
over, så de trasker efter ham for at få dem tilbage. De dræber nogle
andre Alfer i en havn for at bruge deres skibe, og Valarne forbander dem
for både at tage til Midgård og for at dræbe deres egne (det er heller
ikke særlig pænt gjort).
I Midgård er der skiftevis krig og fred,
Dværgene dukker op, og Menneskene kommer lidt senere. Hovedsageligt har
de fleste hændelser noget med Silmarillerne at gøre, og afslutningsvis
bliver Melkor også kylet ud i intetheden af Valarne efter en masse krig
og hærgen og død. Menneskene får en lille ø, de kalder Numenor, for de
må ikke komme til Valinor, og egentlig er de ret tilfredse i et godt
stykke tid, men så kommer Sauron, Melkors tjener, til øen og fucker med
kongen, der ender med at prøve at føre krig mod Valarne. Det bliver de
ret knotne over, så de sænker øen, og kun nogle få, der var tro mod
Valarne får lov til at komme uskadt tilbage til Midgård. Sauron kommer
også tilbage til Midgård, og nu er alle sure på ham, så de bekriger ham,
og hugger hans magiske ring af, så han mister en masse kræfter og må
flygte. Han vender dog tilbage og vil finde sin ring igen, men det går
ikke så godt med det (det er alt sammen uddybet langt mere i Ringenes
Herre-trilogien).
Personlig vurdering:
Silmarillion
har et ry for at være et tungt og stort værk at gnave sig igennem. I
særdeleshed er dens mange slægtslinjer og navne en svær nød at knække,
og man føler måske man skal holde tungen lige i munden for at kunne
følge med.
Jeg har læst Silmarillion én gang tidligere, da jeg var
meget ung og ikke forstod et klap af hvad der egentlig foregik. Dengang
var det væsentligt mere besværligt for mig at finde hoved og hale i,
hvem var hvem, og hvorfor hvem gjorde hvad, og hvor henne de var. Men
heldigvis tilbyder Silmarillion både slægtstavler og kort over den del
af Midgård som det meste foregår i. Man kunne ønske at der også var kort
over HELE verden, når der bliver nævnt steder i Valinor, som man af
selvsamme grund ikke rigtig kan se for sig rent geografisk, og det samme
gælder Numenor. Heldigvis har internettet ikke levet forgæves, og man
kan google sig frem til et verdenskort hvis man vil det.
Nu har jeg
så læst den igen, og jeg må indrømme at min tekstforståelse heldigvis er
blevet væsentligt forbedret. Selvom teksten er skrevet i et gammelt
sprog, og det skal man ligesom lige vænne sig til. Men når man er ovre
det første fartbump, så glider det egentlig forholdsvis let.
Der kan
ikke være nogen tvivl om, at Tolkien bare er, well, på bedste vis,
Tolkien, men det skal også nævnes at Silmarillion blev udgivet 6 år
efter hans død, så tekstuelt har hans søn, Christopher, gjort en
helvedes masse i forbindelsen med ikke bare Silmarillions udgivelse, men
alle efterfølgende værker. Hvem der bærer skylden for at skrive som en
munk i 1100-og-hvidkål er ikke helt til at sige noget om.
Under alle
omstændigheder tror jeg, at jeg blev rørt af den generelle stemning af,
hvordan alt i verden er forgængeligt. Døden er et kæmpe tema, som præger
dødelige såvel som udødelige. Mange mennesker vil sikkert hige efter at
leve for evigt, men for de udødelige er det bare ikke så fedt, som man
skulle tro det er. Man har beskæftiget sig med nogenlunde samme
dødslængsel i forbindelse med vampyr-narrativer, hvor de udødelige ender
med bare at kede sig halvt ihjel (tøhø), og selvom Alferne har pisse
travlt med at rende rundt og være sure på hinanden og på Melkor, så er
der også sorg og kærlighed.
Forgængeligheden er både vemodig og smuk,
og det er - ihvertfald for mit vedkommende - svært ikke at blive grebet
imens historien folder sig ud. Der er henvisninger til flere større
kvad, om nogle af de centrale historier - bl.a. Beren og Luthiens
bedrifter og den næsten ødipæde fortælling om Turins børn Hurin og
Nienor - og det læner sig selvfølgelig op ad Tolkiens forkærlighed for
større historiske værker såsom "Den Ældre Eddas Gudesange", hvor
historier fortælles i den klassiske form af vers. I Silmarillion får vi
gudskelov en lidt mere afdæmpet tekstudgave af historierne.
Så har
man mod på en masterclass i world-building, så er Silmarillion helt
klart det værd, hvis man altså kan overleve med ord som "fylkedes" og
"tykkedes" og "mishagedes".
Note:
Der
er en grund til at Tolkien bliver nævnt som en af de store
fantasy-forfattere, men jeg tror også at rigtig mange nyere forfattere
formår at vise deres værd. Måske står vi alle sammen på det samme
fundament som han gav os i sin tid (sammen med bl.a. C.S. Lewis), men
det er dér, vi skal formå at vise hvem vi er frem for at blive stående
det samme sted.
