Geografi

Alias udformning og tidsregning
Alias astrale udformning består af "Hjulet", et rotationssystem, hvor de ydre Strukturer cirkulerer om Alia i centrum.
Strukturerne kaldes for Eloxia, Valkas, Náeri, Rhaes, Dhráe og Sular, navne, der senere bliver modificeret og genanvendt som navnene til Urkræfterne i Terra.
Under tiden befinder nogle af Strukturerne sig tættere på Alia end de andre og har derfor mere indflydelse på Alias miljø og klima. Alt afhængigt af hvilke Strukturer der er tættest på, har det også indflydelse på et år og dets sæsoner. Alt efter hvilket bælte man bor i, påvirker Strukturerne klima og vejr i forskellig grader. De sydligste egne er hårdest ramt af svære vejrforhold og uvejsomt terræn, mens de øvre bælter er mere fredelige områder.
Eloxia og Rhaes er ligeledes markører for tidsregning af dagene. De har ikke sæsoner, ligesom de andre Strukturer.
Efter Kasus og Kaos blev en del af Urenergierne, bliver man således tilegnet enten Kasus (Dhráe og Valkas) eller Kaos (Náeri og Sular), alt efter hvilken Sæson man bliver født i. Man bliver også tilegnet enten Eloxia eller Rhaes, afhængigt af hvornår på dagen man er født.
Slutningen og starten af et år er også påvirket af Skyen, en sky af Urstøv, der cirkulerer i rummet mellem Alia og Strukturerne. Allerede under Náeri begynder den at samles og under Sular fortættes Skyen så den er helt samlet indtil den endelig begynder at gå i opløsning i Dhráe og er helt væk under Valkas. Dette gør at dagslyset under Sular er stort set uigennemtrængeligt, mens dagene under Valkas er lange og nætterne korte og lyse.
Rotationen holdes ved lige af Urenergierne. De har en vedvarende strømning igennem Alias Kerne og ud til de store Strukturer, samt Strukturerne imellem. Når Urenergierne er i balance, er sæsonerne fredelige og til gavn for Alias beboere, men hvis Urenergierne er ude af balance, kan der opstå udsving i Strukturernes påvirkninger på Alia i løbet af sæsonerne, således at Valkas er en lang tørkeperiode, Náeri er en heftig regnsæson eller Sular er kold og svær for ting at holde sig i live i frem til Dhráe, hvor vækster og jord også kan opføre sig forkert og mutere til giftige vækster og usundt dyreliv.
I Alia består tidsregningen af:
- 1 rotation/1 år á 4 sæsoner
- 1 sæson á 50 dage
- 1 år = 200 dage.
- 1 dag á 30 timer (dagslængde og nat veksler alt efter hvilken sæson man befinder sig i og hvor i Alia man bor)
- Imellem sæsonerne er der overgangsperioder, der afhænger af balancen i Urenergierne.
Sæsonerne i en rotation:
- Sæson: Dhráe
- Sæson: Valkas
- Sæson: Náeri
- Sæson: Sular
Alia
Alia er en skal omkring Kernen, der driver alting i Hjulet.
Dens opbygning består af et centralt toppunkt, nordpolen Palea. Der er større landeregioner, inddelt i bælter, der gradvist bliver mindre frodige og bearbejdede. Det Yderste Bælte er grænselandet, en ørken, der breder sig inden den sydligste del, også kaldet, Kesekvir. Det er i stor udstrækning utilgængeligt og præget af voldsomt vejr og forhold alt afhængigt af hvilken Struktur der er tættest på. Når Valkas er nærmest, er området præget af ild og flydende glas. Når Náeri er nærmest, er der stormfuldt. Når Dhráe er nærmest, er det et klippeland der hele tiden forandrer sig med jordskælv og bjerge der vokser og smuldrer og farlige gevækster, og når Sular er nærmest er det et islandskab præget af frost, sne, is og kulde.

Kontinenterne
Kontinenterne ligger fra nord til syd på globen, der er inddelt i bælter. Kesekvir er den fjerneste del, et ingenmandsland præget af ekstreme vejr og klimaforhold. Transport mellem de større byer foregår via Buer. Fra de større byer går der også veje ud til de byer, der ligger på det pågældende kontinent. Kontinenterne er inddelt i mindre regioner og ø-områder, og ligesom Alias sæsoner generelt er styret af Strukturerne, så er kontinenterne ligeledes påvirket af hver sin Struktur.
Palea - Livets vugge
Strukturpåvirkning: Eloxia
- Palea er nordpolen i Alia og her ligger Delphea, Regenternes By. Palea er det frodigste og mest balancerede kontinent. Landet er fladt og der er mange bygder og mindre byer hvor områderne bliver opdyrket til landbrug.
Volun Morkas - Søjlernes Huse
Strukturpåvirkning: Sular
- Volun Morkas er fra Dannelsens periode en fast region domineret af bjergegne, hvor der udvindes mineraler og byggematerialer. Nogle områder er bjergene underlagt Urenergiernes påvirkninger, så de svæver i højere luftlag.
- Volun Morkas er landfast med Luatins halvø Alvon mod sydvest. Med tiden sker der et skift af landmassen så der opstår en opdeling mellem de to regioner. Volun Morkas bliver domineret mere af vand i nord og vandløb begynder at skille en stor vestlig del, Ero, af regionen fra hoveddelen. Samtidig bliver den sydøstlige halvø Poro helt skilt fra regionen og bevoksningen falder drastisk.
Belosca - Brede Vidder
Strukturpåvirkning: Náeri
- Belosca er og har altid været en region med flade vådområder, sumpe og søer samt frodige skove. Dette har gjort beboelse svær men den blev udviklet til flydende byer.
- Tidligt I Dannelsens periode hang regionen sammen med Paleas landområde Pakos Ars D'rae, men allerede ved Hierarkiernes Tid lørsrev områderne sig fra hinanden i nord, mens dele af landområderne Teralei og Teralis i syd begyndte at blive opslugt af stigende vande.
Fenelion/Eskvoris - Sorteskov/Nyland
Strukturpåvirkning: Dhrae
- Fenelion var den største region indtil Forandringstiden. Til at starte med var den domineret af tæt skov samt to store søer og en mindre bjergkæde mod syd, der adskilte området Esk og Saros Atir. I nordvest lå område Pero, der I løbet af Forandringstiden, endte med at blive til sin egen ø
- Eskvoris var ikke en del af de oprindelige regioner og blev først anerkendt som region I Forandringstiden, hvor området var blevet adskilt fra Fenelion af et bredt stræde af vand, som på samme måde opdelte det fra Saros Atir. Eskvoris har været udsat for en del jordskælv der med tiden har udfladet landskabet. Så selvom der stadig er bjerge at finde I regionen, er der væsentligt færre end tidligere.
Luatin - Bjergtungen
Strukturpåvirkning: Valkas
- Luatin begyndte som en lang region præget af en central bjergkæde der løb fra nord til syd samt et stort ørkenområde i syden. I bjergkæden finder vi Alias eneste vulkaner, som eksisterer i kraft af Valkas' påvirkning på kontinentet, hvor undergrunden er varmere end de andre kontinenter. Til Luatin hører også Alvon, som er en halvø, samt Taron, der er en ø, der bliver formet under Hierarkiernes Tid.
- Gradvist bliver mere og mere af regionen opløst og der sker en adskillelse mellem det vestlige område Saro ligesom det store, østlige landområde Alvon bliver til sin egen ø. En hel sektion af regionen, Fors Kelo, bliver spættet af vand.
Kesekvir - Det Yderste Bælte
Strukturpåvirkning: Rhaes
- Kesekvir er den uvenlige egn, også kaldet Det Yderste Bælte, hvor
Kernekraften raser og alt dødt, der bliver udstødt fra Alias kredsløb, ender her. Væsnerne der bor her er vilde og uden navn.

Regionerne
- Pakos Ars D'rae - De gyldne plæner
Pakos er et større område syd for Delphea, hvor mange velhavende familier har hjemme, ligesom den del af Delpheas forstæder er præget af deres tilstedeværelse. - Kwar
Kwar er hjemsted for et isoleret samfund, der, til trods for dets nærhed til en stor del af Alias civiliserede område, er primitive, afskåret fra omverdenen og mistroiske overfor fremmede. Man ved ikke meget om folkeslaget, til trods for gentagne forsøg at etablere forbindelse til dem. Enkelte har forladt området for at blive en del af Alias civilisation, men det rygtes, at de ofte ender på samfundets bund alligevel. - Evosca og Corsca
Folkeslagene her deler mange ligheder, har megen udveksling og handel hen over det lille bælt, der afskærer de to landområder. De fleste er Skabninger og arbejdere. Mange varer til Delphea skal igennem strædet, og mens Corsca tager sig af alle import, besigter Evosca al export. - Mirosca
Mirosca er et mangfoldigt kludetæppe bestående af fiskere, sejlere og andre, der tilhører vandbaserede erhverv. Talenter og Náer er udbredt her. - Vankon og Enkon
Vankon og Enkon deler, ligesom Evosca og Corsca, mange ligheder. Udvekslingerne her er i mindre grad præget af handel men derimod viden og filosofi. - Soin og Poin
Soin og Poin er to folkeslag der længe har bekriget hinanden, men fejden er så gammel, at der ikke længere helt er nogen der kan huske hvorfor de har noget imod hinanden. Områderne hvor de bor er blevet gradvist opslugt af vand og i Forandringstiden er det så småt, at det mere handler om overlevelse end krig. Der er ikke mange ressourcer, så ringe kår og fattigdom præger folkene, der består af Talenter. - Ero
Ero er hjemsted for en større enklave af Valer, der lever en løssluppen livsstil, som mange unge Talenter og andre Kernebørn bliver tiltrukket af - Sydlige Volun Morkas
Syden i Volun Morkas er langt mere barsk, og de få folk, der hører til hernede tolererer ikke nemt fremmede. De fleste er centreret omkring de to bjerge Apor Tarkas og Apor Tin, hvor de lever under jorden, for at undgå de værste storme og uvejr, der præger de sydlige bælter i Alia. Folket hernede kaldes Aporinerne. - Nohan
Nohan er et stort, frodigt område i det nordlige Belosca. Der nydes godt af handel, der er rigeligt med ressourcer, og området er hjemsted for Beloscas hovedstad, Ver Pastiri. Folket her består af mange forskellige racer og slægter. - Teralei og Teralis
Teralei og Teralis er ligesom mange andre dele af Alia blevet opslugt af de stigende have. Det har gjort dem til mestre i underjordisk livsførelse og de har bygget enorme huler og tunneller under det sydlige Belosca. Det siges, der endda er et tunnelsystem der rækker hele vejen under Poro og til enklaven i Apor Tin, mens andre siger, at der også findes en tunnel fra det sydlige Teralis helt til Valkos i Kesekvir.
Folket der bor i disse tunneller kaldes Teraller. - Saelion - Tågeskov
- Saros Atir - Diamantbroen
- Epskarir
Epskarir er et folkerigt område i Luatin. Folket her hedder Epskaier og er kendt og ret udbredt I mange andre dele af Alia. En del er kommet fra nomaderne fra syden/Fors Kelo og har slået sig ned i det nordlige Luatin, hvor der er mere stabilitet og flere ressourcer at leve med. Epskarir var dog engang langt mere rigt på naturalier og materialer, men i løbet af Forandringstiden er området blevet presset og folket der mærket af konflikter. - Fors Kelo
Fors Kelo er blevet dannet i løbet af Hierarkiernes Tid og Forandringstiden. Området er et vådområde i samme stil som Mirosca, men hernede er sydbæltets barske natur og vilde vejr med til at sætte sit præg på området, der er koldt, tåget og uvenligt. Alligevel kan man finde nogle få indbyggere dernede, da blandingen af vandet gør det muligt for nogle helt specielle fiskearter at leve dér. - Alvon
Alvon er en lille landmasse sydøst for Luatin. Den var oprindeligt landfast med kontinentet men allerede ved Hierarkiernes tid havde den revet sig løs og var blevet til sin egen ø. - Kesekvirs Pollon-bælte - "Bolværket"
Pollon-bæltet der omkranser Kesekvir er det eneste navngivne regionsområde på kontinentet. "Pollon" betyder stræde, og disse stræder deler navne med de landmasser der ligger nærmest.

Ø-områderne
- Poro (tidligere regnet som landområde i Volun Morkas)
Poro er, efter Saros Atir og Alvon, en af de største øer i Alia. Folket, der hører til her, er mere hjælpsomme end deres oprindelige forfædre fra Volun Morkas' fastland, men det betyder ikke, at de er godsindede. Det barske klima så langt sydpå sætter sit aftryk på folkeslagene. I den nordlige del af Poro er forholdene lidt mildere og der findes også en bygd, hvor en større del af øens befolkning har søgt sammen og der foregår en del handel her, der gør stemningen lidt mere mild sammenlignet med det sydlige af øen. - Boro
Boro er en øde og ubeboet ø. - Teraløerne - Tera, Tero, Evo og Teo
Øerne omkring det sydlige Belosca er ikke beboet, men har alle nedgang til Terallernes tunnelsystem under Belosca - Esk
Esk er faktisk en gammel del af Belosca, der er blevet adskilt fra fastlandet, til trods for at dets navn indikerer en forbindelse til Eskvoris. Der er kun få beboere på øen, der dog er kendt for dets specielle blomster og planteliv. Belosca og Eskvoris har ligget i konflikt om hvilket kontinent øen tilhører. - Pero - Pero er en ø der er opstået i Forandringstiden ud af det nordlige Fenelion.
- Meo - Øen er opstået efter Eskvoris adskilte sig fra Fenelion.
- Kers - Øen er en rest af Luatins nordlige region Epskairir
- Taron - Taron er en rest af Luatins vestlige landmasse og består af en stor hovedø og nogle mindre øer sydpå.
- Alvon (tidligere regnet som landområde i Luatin)
- Pollon-bæltet - Pollon-bæltet regnes både som regioner men også ø-område i og med at stræderne består af mange små øer.

Byerne
Hovedstæderne
- Delphea – Regenternes By
Delphea er magtcentrum for Alia. De fire kernefloder fra kontinenterne strømmer til Kalos Andrir, Flodbassinet, der ligger I paladset Askir, hvor Solspydet Elkas strækker sig op I det uendelige himmelrum.
Delphea strækker sig over et stort område I Palea og er en metropol bestående af mange forstæder, der er præget af deres opland.
-
Ver Midesta
Midesta er samlingspunktet i Fenelion. Mange Dhráe-kernebørn bor her sammen med Talenter og deres indbyrdes afkom. -
Taron Kotir –
Karavanernes Rast
Byens beliggenhed midt I Luatin gør den til et punkt for gennemrejse fra nord til syd. Til trods for dens størrelse, er den mere primitivt præget end de fleste andre storbyer, men det gør den ikke desto mindre storslået. -
Ver Falon
Ver Falon ligger I Volun Morkas, lige nord for det store bjerg Volunero. Her strømmer tre vandveje sammen og deler sig. Ver Falon er på den måde bindeleddet mellem de mange strømme af regionens indbyggere.
Da byen blev anlagt, var den begrænset til landområdet nord for Volunero, men med tiden har den spredt sig til de andre bredder og dækker nu er større område.
Folket i Ver Falon er højt civiliseret og den er, sammen med Midesta, en af de støreste byer i Alia. Der er en god blanding af alle væsner og racer her, og byen gør et stort arbejde for at sikre alles ret til at bo der og at alle trives. Dog er der under overfladen små magtkampe, ikke mellem racer, men rettere på tværs af dem, grundet de forskellige sociale lag, der findes i den lille metropol. -
Ver Pastiri
Ver Pastiri er opført langs floden, der løber ind til søen Maro Pastir I Belosca. Selvom Ver Pastiri ikke er lige så stor og omfangsrig som Ver Falon, er der ingen tvivl om, at den har magt i Alia. Belosca er kendt for dens mange ressourcer i de centrale bjerge, og vandvejen går direkte forbi Ver Pastiri, som på den måde kan afkræve skatter af - Ver Eskaria - Sydstaden
Den sydligste regionshovedstad beliggende I Eskvoris ud til bugten, der med tiden er blevet formet af jordskælv og oversvømmelser. Zyrkon er præget af den udstadige natur I de sydlige bælter. - Ceros - De Navnløses Stad
Meget lidt vides om Zynkalen, da det er de færreste der har besøgt den, som er vendt tilbage med forstanden intakt. De få beretninger der stammer fra opdagelsesrejsende, der har fuldendt turen gennem Kesekvirs uvejsomme bjergkæde, beskriver staden som et rædselsvækkende sted, men væsnerne, der bor der, er ikke beskrevet noget sted. En enkelt opdagelsesrejsende forsøgte at tegne dem, men han endte med at tegne hele papiret sort inden han selv kastede sig i dødenud fra Volunero
Mindre byer
-
Kelstrai - Tørskoet
Den største bygd i Mirosca og samlingspunktet for al trafik via vandvejene før indsejlingen til Delphea (The bends) - Rae
- Kwarai
- Scarai
- Darai
- Erai
- Ninai
- Tekum Tai
- Tenai
- Vespai
- Konai
- Monai
- Epskai
- Herai
- Valkos - Den sidste
bastion/Slangegraven
Den nordligste og eneste reelle by til bosættelse og trivsel I Kesekvir.
Andre steder
- Ildbjergene - Ezcalitas
- Landspiret – Miros Aslen
- Det Uendelige Palads – Askir
- Flodbassinet - Kalos Andrir
- Solnålen – Elkas
- Skysøjlen – Volunero
- Stentanden – Apor Tin
- Jerntanden – Apor Tarkas
- Jordtanden – Apor Ninan
- Søjlesøen – Maro Volun
- Jernsøen – Maro Pastir
- Midtersø - Maro Pastir
- Lillesø - Maro Faist
- Perlesøen – Maro Kansil
- Maro Gortas
- Maro Voxtas

Glauda-ordenen
Glauda-ordenen er opdelt i "Hus" (lovhåndhæverne/politi) og "Hånd" (militær)
Glaudas Hus: Et medlem af Glaudas Hus er Jakkerne
Huschef: Øverste leder
Husholder: Næstkommanderende
Husråder: Den regionale leder
Husvagt: Næstbefalende
Kadetter: Nye rekrutter (ikke uddannede)
Rødjakke: Brandenhed
Blåjakke:
- Mere seriøse opgaver og specifikke efterforskningsenheder
- Seriøse kriminelle opgaver
- Forsvinding
- Elemental misbrug
- Raceuro
Gråjakke: Simple opgaver
- Trafikpropper
- Nabostrid
Glaudas Hånd: Et medlem af Glaudas Hånd er militær
Håndgeneral: Øverste leder
Håndholder: Næstkommanderende
Overhånd: Den regionale leder
Underhånd: Næstbefalende
Soldater: Uddannede
Menige: Nye rekrutter
Pallius-ordenen:
Helbredere og bevarere af krop og sind. Ofte forbundet med Posyfion-sekten

